onsdag 30 januari 2013

Nyttiga och supersnabba frukostbullar

Lite då och då under helgerna tycker jag om att överraska morgontrött sambo med nybakta frukostbullar. Det enda problemet är att jag är en smula lat på morgonen men ändå har ett trängande behov av att imponera med mina ytterst fenomenala bakkunskaper. Suck.

I vilket fall som helst, för ett par månader hittade jag ett recept på snabba frukostbullar på nätet, som jag sedan modifierat ganska rejält (typ, från sconesbullar utan mjölkprodukter till fullkornsbullar med sojamjölk, frön och bär). De tar allt som allt ca 30 min att baka, inklusive tid i ugnen - perfekt för den lata bagaren, med andra ord!

Recept:

2 dl vetemjöl
1 dl vetekli
1 dl dinkelmjöl
1 dl rågsikt
1 msk bakpulver
1/4 tsk salt
1 dl solrosfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl torkade tranbär
0,5-1 dl sesamfrön
2 msk sirap
1,5 dl sojamjölk
1 dl vatten

1.Sätt ugnen på 200C och lägg bakplåtspapper på ugnsplåt.

2.Blanda alla torra ingredienser.

3.Rör i alla blöta ingredienser. Rör om till en klibbig smet.



4.Klicka ut smeten i nio rejäla klickar på bakplåtspapper. Forma klickarna till runda bullar med mjöliga händer.


5.Pensa bullarna med ägg och strö över sesamfrön efter behag.

6.Grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter.


ÄT!


Hälsningar Skeden!

1 kommentar: