onsdag 9 januari 2013

Mina egna glassandwiches!

Hittade på detta brillianta recept häromdagen, när jag funderade på om man kunde baka en födelsedagspresent.

Offret gillade: jordnötter, jordnötssmör - och GLASS...

Jag bakade: kola- och jornötssandwiches med vit choklad!

Ingredienser:

3 dl vetemjöl
125 g smör
3-5 msk jordnötssmör
1 tsk vaniljsocker
1-tsk ingefära
1 dl strösocker
1 tsk bikarbonat
3 msk ljus sirap
1 näve saltade jordnötter
1 paket kolaglass (eller annan glass)
1 näve hackad vit choklad

Rör ihop socker, jordnötssmör, sirap och smör till en porös massa (jag använder av lathetsskäl elvisp, funkar utmärkt!). Tillsätt övriga ingredienser, rör ihop till jämn deg.

Kavla ut degen tills att den är ca 3-4 mm tjock. Använd sedan valfritt dricksglas till att trycka ut runda kakor (jag gillar vin så jag använder vinglas).


Dekorera med jordnötshalvor och grädda i ugn på 175C i ca 10 minuter (håll koll, de blir klara fort!). Ta ut och låt svalna.


Blanda under tiden ned den vita chokladen i den frysta glassen och klicka sedan ut på hälften av kakorna - när de har svalnat helt!


Lägg sedan på resten av kakorna på glassen som "lock" och frys in igen. Voila - en glasssandwich är född!


Hälsningar Skeden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar