söndag 7 april 2013

Transylvansk kålgryta - utan jungfrublod!

Szia, a nevem Vlad Dracula és éhes vagyok!
Detta är ungerska och betyder: "Hej, jag heter Vlad Dracula och jag är hungrig!"
Min Eminenta Moster gav mig för några veckor sedan min mormors exemplar av mosterns kokbok á la 70-talet, väl medveten om Sambons och min förkärlek för att laga ny/gamnal och spännande mat.


Sagt och gjort. Vi visste på förhand att en 70-talskokbok där huvudingredienserna i 90% av rätterna bestod av surkål, griskött, gräddfil och - and I quote - "flott" behövde ett extra huvud. Sagt pch gjort, vi kallade in Vännen Linus.
Vi behövde även ett stärkande glas eller fem.


Eftersom jag är av naturen lat kommer recept med lista på ingredienser här - för sedan kommer jag irra mig bort i hur vi faktiskt gick tillväga. Vi ser recept lite som ett gott råd, som man följer när man har tid och lust...





Alltså, låt oss börja med namnet, som nog hade stött på patrull hos Livsmedelsverket för missvisande produktnamn, eller liknande. "Transsylvansk kålgryta" innehåller - hör och häpna - surkål. So far so good.


Den stackars vegetarian som nu slickar sig hungrigt kring läpparna får nog besviket få och ta sig en banan härnäst, för den innehåller även TRE olika sorters fläskkött. Inte en, inte två, utan tre sorter (korv, rökt sidfläsk -vi valde bog då en i sällskapet, som även avskyr lök och "äggsträngar" är lite känslig när det gäller synligt fett i kött- samt fläskfärs). Som ett gammalt ungerskt ordspråk säger: Go big or go home.





Även "gryta" var lite missvisande, då allt stektes och sedan varvades (med gräddfil - surprise!) i ugnsfast form och åkte in ugnen, ungefär som en ungerskt ugnsbakad ungdomlig underlasagne. Säg den meningen tio gånger snabbt!


För att göra en lång historia kort var denna rätt förvånansvärt enkel att laga, trots att den tog förvånansvärt lång tid att tillaga (ca 2 timmar, men detta kanske även till viss del i någon mån berodde på tre förvirrade samt något alkoholpåverkade och hungriga kockar). Resultat?
Det blev riktigt, RIKTIGT gott!



Ps. Ungrare är hungriga. Denna nätta ungsform var beräknad till fyra personer. Vi alla tre tog om (såklart) och fick varsin lunchlåda. Jupp. Ds.

PsPs. Transylvanien tillhörde Ungern tillochmed 1918, om jag inte minns fel. Namnet kan stavas med ett eller två "S", enligt internet. Man gör helt enkelt lite som man känner för. DsDs.

Hälsningar Skeden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar