söndag 10 mars 2013

Farmors "Kalmarrutor"

När farmor levde fick mina kusiner, syskon och jag alltid en laddning med farmors hembakta "Kalmarrutor" varje gång vi fyllde år. Varje gång sade farmor förmanande att vi var tvugna att dela med oss till våra syskon. Varje gång gömde alla undan sina kakor på olika ställen för att slippa göra just detta. Så goda var de.

Jag fick aldrig receptet på dessa underbara kakor och det finns inte en enda träff på "Kalmarrutor" på nätet. Fram tills nu. Det farmor lagade var en variant av det som idag oftast kallas för "Snickerskakor", men med mörk choklad som glasyr istället för ljus (plus en och annan mindre modifikation). För någon vecka sedan knåpade jag ihop ett recept och testade detta på Sambon och hans polare. Efter det har en av dessa vänner frågat Tobbe om han kan få betala mig att baka en laddning till honom...

Nog snackat - här kommer receptet på de godaste och enklaste kakor jag vet!

Ca 30 st

1 burk jordnötssmör á 350 g (gärna med bitar)
0,75 dl strösocker
1.75-2 dl ljus sirap
9 dl cornflakesflingor
1 dl kokos
250 g mörk choklad (50% kakaohalt eller högre)


1) Klä en form (ca 20 x 40 cm, eller med liknande mått) med bakplåtspapper.

2) Häll jordnötssmör, sirap och socker i en kastrull och värm upp under omrörning. OBS! Blandningen får INTE koka!

3-4) Ta bort kastrullen från platten. Krossa flingorna (jag krossar dem ganska fint, men de får inte bli till ett "mjöl" utan ska fortfarande ge en knastrig konsitens). Rör ner de krossade flingorna och kokosflingorna i smeten.


5) Bred ut smeten i formen.

6-7) Smält den mörka chokladen i vattenbad och bred den över kakan.

8) Låt den ljuvliga skapelsen svalna helt i kylen och skär sedan upp den i rutor.


Se till att du helst förvarar rutorna kallt, eftersom de gärna blir lite kladdiga...

Hälsningar Skeden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar